Partekatu edukia
Toki-entitateen funtzionamendua
Gaia: Inactividad del ayuntamiento con reclamaciones de problemas vecinales.
Eskubideak sustatzea
Igantziko Alkatea
Alkate Andrea,
2015eko urtarrilaren 28an, […] andreak bidalitako idazki bat jaso nuen. Idazki horren bidez, Igantziko Udalaren aurkako kexa bat egiten zuen, auzokoei buruz egindako erreklamazioen aurrean Udalak ez baitzuen ezer egin.
Idazki horretan, […] andreak hau azaldu zuen:
Igantzin bizi da, eta urteak daramatza auzokoekin arazoak izaten hainbat egoera direla eta, hala nola garajearen atearen aurrean traktorea uzten diote, sarrera eragotziz.
Auzokoen txakurra haren atera gerturatzen hasi da oldarrean zaunka eginez, eta horren ondorioz, haren hiru eta sei urteko semeak kalera beldurtuta ateratzen dira.
Ondoren, Igantziko Udalari zuzendu nintzaion, gai horri buruzko informazioa eskatzeko.
2015eko otsailaren 12an, eskatutako txostena jaso zen, non hau azaltzen den:
[…] andreak ez du kexei buruzko idazki bakar bat aurkeztu.
Haren senarrak ahoz adierazi du udaletxean zer arazo dituzten, auzokoak traktorea garajearen atearen aurrean uzten duelako. Auzokoen arteko arazo bat da, eta Udalak ez du eskumenik hor.
Ez dute auzokoen txakurraren inguruko arazo horren berririk, auzokoen arteko arazo bat dela dirudi.
Adierazi den bezala, kexa aurkeztearen arrazoia izan da jakinarazi zaizkion auzokoen jokabide batzuen aurrean Igantziko Udalak ezer ez egitea.
Udalaren ustez, gai pribatuak dira, eta horregatik egin dio uko esku hartzeari.
Erakunde honen ustez, kexagileak salatutako arazoak (auzokoak traktorea garajearen atearen aurrean uztea, sarrera oztopatuz; eta aske dabiltzan eta atera gerturatzen zaizkion txakurrek eragindako beldurra) udalerri horren eskumenekoak dira.
Zentzu horretan, kontuan izan behar da Toki-araubidearen oinarriak arautzen dituen Legeak 25. artikuluan hau xedatzen duela: Udalerriak, beti, Estatuko eta autonomia-erkidegoetako legedian ezarritako moduan, zenbait gairen inguruko eskumenak beteko ditu, hala nola toki publikoetako segurtasunari, eta herri barruko bideetan ibilgailuen eta pertsonen zirkulazioa antolatzeari buruzkoak.
Legezko agindu hori lotuta dago Segurtasun eta Indar Kidegoen Lege Organikoko, Segurtasun Publikoko Foru Legeko eta Nafarroako Poliziei buruzko Foru Legeko xedapenekin. Lege horiek segurtasun publikoko esparruan aplika daitekeen eta eskumena udalerriei esleitzen dien arloko legedia dira. Halaber, legezko agindu hori lotuta dago trafikoaren, ibilgailu motordunen zirkulazioaren eta bide-segurtasunaren Legearekin, eta trafikoari buruzko gainerako legediarekin. Legedia horrek ere gauza bera egiten du.
Are gehiago zehazteko, egokia da Nafarroako poliziei buruzko Foru Legearen 20. artikuluan xedatutakoa aipatzea, kasurako aplikagarria baita, udalen eskumen-esparru hori jasotzen duelako. Artikulu horretan, hain zuzen, udaltzaingorik ez duten toki-erakundeetarako aurreikusitako udal agenteen figurari buruzko (zaindari, zaintzaile, agente, gauzain, albiente edo antzeko izendapenaz) xedapenak jasotzen dira.
Agente horien funtzioak dira (beraz, udalerrien funtzioak ere badira), besteak beste, hirigunean trafikoa antolatzea, ebazpenak, bandoak, ordenantzak, ebazpenak eta gainerako egintzak eta tokiko xedapenak betetzen direla zaintzea, eremu publikoak zaintzea, segurtasun-indarrei eta -elkargoei laguntzea eta haiekin lankidetzan jardutea, eta baita gatazka pribatuak konpontzen laguntzea ere.
Azaldutakoak berresten du interesdunak salatutakoa ez dela gai pribatu hutsa. Izan ere, gertaera horiek hiriguneko trafikoaren antolaketari (traktorea desegoki uztea aldi batean) edo segurtasun publikoari (aske dabiltzan txakurrek eragin dezaketen behin-behineko arriskua, eta gainera, adingabeak kaltetuta gerta daitezke) buruzko udal-eskumenei eragiten diete. Era berean, gatazka hori pribatua dela defendatu arren (erakunde honen ustez, hori ez da zuzena, Udalak gatazka pribatuak konpontzen laguntzeko betebeharra baitu, horrela eskatzen zaionean), Udalaren esku-hartzea ez litzateke guztiz baztertu behar, esparru orokorreko eta lurralde-esparruko erakunde guztiek bezala, bere gain hartu baitu herritarren arteko bizikidetza paketsua laguntzeko zeregina.
Hori dela eta, Igantziko Udalari gomendatzen zaio kexagileak salatutako egintzak aztertzen hasteko eta esku hatzeko, are gehiago salaketa horren edukiak (traktore bat bidea oztopatzea, beste pertsona batzuk beldurtzea) udalerriko bizikidetzako berezko gai bereizgarriak badira.
Zentzu horretan, gertaerak nolakoak diren kontuan hartuta, egokia izango litzateke bitartekaritza-lanak egingo balitu Udalak, edo hala badagokio, jokabide horien arduradunei errekerimendu bat igortzea, […] andreari garajearen atea ez blokeatzeko eta txakurrek sortzen duten beldurra saihesteko, errekerimendua betetzen ez badute neurriak hartuko direla ohartaraziz.
Horren ondorioz, eta 4/2000 Foru Legeak, uztailaren 3koak, Nafarroako Arartekoari buruzkoak, 34.1. artikuluan esleitzen dizkidan eskumenak betez, egokitzat jo dut:
Igantziko Udalari gomendatzea kexan salatutako gaietan esku hartzeko (traktorea gaizki uzteagatik garajeko atea blokeatzea, eta aske dabiltzan txakurrek beldurtzea), erantzuleekin bitartekaritza-lanak eginez edo jokabide hori baztertzeko errekerimendua igorriz.
4/2000 Legearen, uztailaren 3koaren, Nafarroako Arartekoari buruzkoaren, 34.2. artikuluari jarraiki, egokia da Igantziko Udalak, derrigorrezkoa den bezala, gehienez bi hilabeteko epean jakinaraztea gomendio hau onartu duen, eta hala badagokio, zer neurri hartu dituen gomendioa betetzeko.
Legezko agindu horretan ezarritakoaren arabera, gomendio hau onartzen ez bada, Nafarroako Parlamentuaren aurrean azalduko den 2015. urteari dagokion urteko txostenean sartu ahal izango da kasu hau, berariaz aipatuz zer administraziok ez duen aldeko jarrera hartu, hartzeko aukera zuela iritzi arren.
Zure berrien zain, adeitasunez,
El Defensor del Pueblo de Navarra
Nafarroako Arartekoa
Francisco Javier Enériz Olaechea
Partekatu edukia