Partekatu edukia
Hezkuntza eta Irakaskuntza
Gaia: Disconformidad con medida correctiva.
Hezkuntza eta irakaskuntza
Hezkuntzako kontseilaria
Kontseilari jauna:
2014ko azaroaren 3ko eta 10eko idazkien bidez, […] andreak kexa bat aurkeztu zuen erakunde honetan, Hezkuntza Departamentuaren gainean. Izan ere, DBHko institutuan zigorra jarri zioten bere semeari, ikastetxetik bost egunez botata.
Bere idazkietan, interesdunak honakoa azaldu zuen:
Bere semea […] DBHko institutuko ikaslea da.
2014ko urriaren 9an, ohiko prozedura bat hasi zitzaion bere semeari, ustez bizikidetzarako kaltegarria zen jarrera bat izan zuelako, urriaren 8an gertatutako egintza batzuen ondorioz.
Prozedurari hasiera ematen dion agiriaren arabera, irakasle bati ustez irain egin zion, genero bereizkeriaren bat dela eta, eta horregatik ireki zen espedientea. Institutu horretako ingeleseko irakasleak ([…] andreak) aurkeztutako gertaera partea da akusazioaren oinarria.
Gertaera partean baieztatu denez, ikasleak, parteak entregatzeko orduan, […] esan zion eta bide batez bularra ukitu zion, parteak eusten ari zen eskugainarekin.
Urriaren 11n, bere semearen izen eta ordezkaritzan, zigor espedientea hasi izanaren gaineko alegazioak aurkeztu zituen, bere semeari egotzi zitzaizkion gertaerak egiazkoak ez zirela adierazita. Halaber, zigor espedientea artxibatzeko eskatu zen.
Azkenean, ikastetxetik bost egunez kaleratzeko zigorra jarri zitzaion bere semeari.
Klaseko kideek espedientean adierazi zutenez, ez zuten ikusi bere semeari akusatu zitzaion jarrerarik, eta, orientatzailearen eta horien artean izandako bileran, orientatzaileak esan zien semea kaleratu egin zutela, ikasleak ez zirelako ados jarri beren aitorpenetan. Ikasleek behin eta berriz errepikatu zuten gertaera horiek ez zirela benetakoak; semeak ez zuela irakaslea ukitu, ezta urrunetik ere.
Ondoren, Hezkuntza Departamentura jo nuen, aipatutako gaiari buruzko informazioa eskatzeko.
Erakunde honek 2014ko abenduaren 11n jasotako txostenean honakoa zioen Hezkuntza Departamentuak:
Azaldutako gaia eta Hezkuntza Departamenduak adierazitakoa kontuan hartuta, erakunde honek, 2014ko abenduaren 18ko idazkiaren bidez, kexan ageri zen zigorraren gaineko diziplina espedientearen kopia osoa eskatu zuen.
Espediente hori 2015eko urtarrilaren 16an jaso zen.
Kexa DBHko institutuko ikasketa buruak (ikastetxeko zuzendaria ez zegoelako) 2014ko urriaren 21ean emandako ebazpenaren aurrean aurkeztu zen, […] ikasleari izapidetutako diziplina espedienteari zegokienez, 2014ko urriaren 6an ingeleseko eskolan gertatu ziren egintzen ondorioz.
Ebazpen horretan, ikaslearen jarrera irakaslearekiko irain gisa kalifikatzen da, generoaren ondoriozko bereizketa bat izan daitekeelarik jatorria, eta ikastetxera joateko eskubidea bost eskola egunez eteteko neurria ezartzen da. Horrexegatik jarri da, hain zuzen ere, mintzagai dugun kexa.
Ondorioz, egozpenean bi elementu daude: irakasleari egindako iraina, batetik, eta irain horren jatorri posiblea generoaren ondoriozko bereizketa bat izatea, bestetik.
Nafarroako Foru Komunitateko ikasleen eskubideei eta betebeharrei eta unibertsitateaz kanpoko ikastetxe publikoetako eta itunpeko ikastetxe pribatuetako bizikidetzari buruzko abuztuaren 23ko 47/2010 Foru Dekretuak bizikidetzarako kaltegarriak diren hainbat jarrera tipifikatzen ditu, beren larritasun edo arintasunaren arabera.
Hala, 14. artikuluan zerrendatzen dira bizikidetzaren kontrakoak diren jarrerak (ohiko jarrerak), eta, 17. artikuluan ageri dira bizikidetza larriki kaltetzen duten jarrerak (jarrera larriak). Azken horien artean daude, hain zuzen ere, irakasleei eta beren agintaritzari egindako irainak, kasu honetan aplikatzen dena kasu [17.1 artikulua, a) letra].
Bizikidetza larriki kaltetzen duten jarrera horiei dagokienez, 19. artikuluan hainbat hezkuntza neurri aurreikusten dira. Horien artean dago eskolara joateko eskubidea irakasgai batean edo batzuetan etetea, edo, salbuespen kasuetan, ikastetxera joateko eskubidea etetea, gehienez ere hamabost egunez.
Kexan azaldu den kasuan, beraz, jarrera larrien mota aplikatu zen eta zigorra, ikastetxera joateko eskubidea bost egunez etetea, juridikoki salbuespen kasua da.
Ondorioz, diziplina ahalmena zuzentzen duten printzipioen arabera, eta, zehazki, eskubide eta askatasunen tipikotasuna, proportzionaltasuna eta muga txikitasuna kontuan hartuta, administrazioak ardura bereziaz jokatu behar du gertaeren kalifikazioa epaitu eta ezarritako hezkuntza zigorra edo neurria egokia den erabakitzeko orduan.
Izapidetutako diziplina espedientean, organo instruktoreak ezin du zehatz-mehatz argitu zer gertatu zen urriaren 6an ikasgelan, desadostasunak baitaude bertsioetan, gorputzeko zein zati jo zuen, nahita edo nahi gabe izan zen, ikaslea irakasleari begira egon zen ala ez, eta abar zehazteko orduan. Kasu honetan, irakaslearen, ikaslearen eta gainerako ikasleen bertsioak desberdinak direnez, irakaslearen bertsioa gailendu behar da.
Irakaslearen esanetan, espedientean ageri den bezala, ikasleak nahita ukitu zion bularra, bere aurrean baitzegoen, berari begira. Ildo horretatik, diziplina honen atzean dagoen partean irakasleak baieztatu egin du ikaslea hurbildu egin zitzaiola eta bularra ukitu ziola parteak eusten zituen esku gainarekin.
Irakaslearen bertsio horren gailentasunak, diziplina espedientean azaldu den bezala, hezkuntza kalitatea hobetzeko Lege Organikoko 124.3 artikuluan xedatutakoa du oinarria. Bertan ezarritakoaren arabera, zuzendaritza taldeko kideak eta irakasleak agintaritza publikoa dira eta, zuzenketa neurriak hartzeko prozeduretan, ikastetxeko zuzendaritza taldeko kideek eta irakasleek egiaztatutako gertaerak frogatzat jotzen dira eta egiazkotasun presuntzioa dute iuris tantum edo kontrakoa frogatu ezean. Edonola ere, ikasleek, kasuan kasuko eskubide edo interesak defendatzeko, frogak aipatu edo aurkeztu ahalko dituzte.
iuris tantum jarduten du, hau da, ez da absolutua, berau hutsaltzen duten kontrako frogak onartzen baititu. Froga horiek organo instruktorearen irizpideari jarraiki gauzatu behar dira, azken horrek baitauka espedientea ofizioz ere sustatzeko zeregina, betiere frogak kasuaren egoeretara egokitzen badira. Edonola ere, instrukzio organo hori da, eta, ondoren, ebazteko eskumena duen organoa, froga elementu guztiak baloratzeko erantzukizuna duena.
Erakunde honen ustez, izapidetutako espedientea ikusita, ez dira nahikoa egiaztatu ikasleari egotzitako irainaren kalifikazioa arrazoitzen duten gertaerak.
Kasu honetan, zigor edo zuzenketa bat jar dadin, ukitu egin dela eta hala ukitzeko borondatea egon dela frogatu behar da.
Inplikatutakoen (irakaslea eta ikaslea) bertsioak kontrakoak dira, lehenak bularra nahita ukitu ziola baitio eta bigarrenak hori faltsua dela. Gehienez ere, ikasleak aitortu egin du (instruktorearekin egindako elkarrizketan aipatu denez) beharbada irakaslea ukitu zuela parteak entregatzean, baina ez dakiela non eta, edonola ere, ez zela nahita izan.
Gainerako ikaskideen bertsioak, ebazpenean adierazi denez, ez datoz bat irakaslearen bertsioarekin eta […] ikaslearen bertsioarekin (batzuek diote ez zirela ohartu, beste batzuek irakaslea ukitu zuela diote, baina folioekin eta ez eskuarekin, eta lepoaren edo kokotsaren parean, ez bularraldean).
Ikaskideen aitorpen horiek elementu erabakigarria dira kasu honetan, horiek izan baitziren gertaeren testigu presentzialak. Eta aitorpen horietako batek ere ez badu baieztatzen osorik edo funtsezko elementuetan edo zehatzenetan irakaslearen bertsioa (ikasleak bularra ukitu ziola, eta, gainera, nahita egin zuela), ezin da frogatutzat eman egotzi den irain jarrera hori, irakaslearen agintaritzaren egiazkotasunaren iuris tantum presuntzioa iuris et de iure presuntzio bihurtzen ez bada, irakaslearen bertsioa aski izanik gertaera frogatutzat jotzeko, bertan egon ziren testiguek kontrakoa baieztatu arren.
Antolamendu juridikoak funtzionario publikoen agintaritza ezartzen du eta bere adierazpen publikoei egiazkotasun presuntzioa ematen dio, beharrezko berme guztiak dituenean. Hala ere, egiazkotasun presuntzio hori zaildu edota baliogabetu egiten da, baldin eta gertaerak ikusi dituzten eta jarraitutako ikerketa prozeduran hitz egiten duten hirugarrenen bertsioak badaude eta horiek ez badute irakaslearen bertsioa berresten, edota, gertaerak bere bertsioaren arabera gertatu ez zirela adierazten badute.
Bertan egon zirenen aitorpenak, batera baloratuta, funtsean ikaslearen bertsioarekin bat datoz, horien arabera irakaslea ukitzekotan ez baitzen irakasleak esandako moduan izan, eta, batez ere, ez zelako irain asmo hori eman, egotzi den bezala.
Guztiek baieztatu dute irakaslea gertaeraren ondoren atzera joan zela eta ikasleari distantziak zaindu edo gordetzeko esan ziola. Horrek esan nahi du ikaslea gehiegi hurbildu zela, beharbada ukitu egingo ziola parteak entregatzekoan, baina, hori, berez, ez da egotzitako iraina zalantzarik gabe baieztatzen duen elementu bat.
Ondorioz, inputatuaren errugabetasunaren konstituzio presuntzioa gailendu behar da, ezarritako irainari dagokionez, agintaritzaren egiazkotasun presuntzioaren gainetik, gertatutakoaren lekuko izan ziren ikaskideen aitorpenetako batek ere ez baitu baieztatzen irakaslearen bertsioa, ez osorik, ez usteko iraina zehazten duten elementuetan. Ikaslearen eta ikasleen artean dagoen desberdintasuna edo adostasun osorik eza ez da erabakigarria, frogaren xedea ez baita zer gertatu zen zehaztea, baizik eta espedientea ireki zaionari egotzi zaiona gertatu ote den zehaztea, bere zigorra ezartze aldera.
Azken finean, kasu honetan ez da nahikoa egiaztatu ikasleari egotzi zaion gertaera.
Era berean, erakunde honek ez du uste behar bezala justifikatu denik zergatik aplikatu den salbuespeneko zigorra, ikastetxera joateko eskubidea kenduta, eta zergatik ez diren salbuespenekoak ez diren zigorrak ezarri.
Adierazi den bezala, abuztuaren 23ko 477/2010 Foru Dekretuko 19. artikuluak eskoletara joateko eskubidea etetea aurreikusten du, eta soilik salbuespen kasuetan eteten du ikastetxera joateko eskubidea. Kasu honetan, ikastetxera joateko eskubidea eten da, salbuespen gisa, eta, beraz, hezkuntza administrazioak hartutako neurria zehazki motibatu beharko litzateke, berau zergatik aukeratu den azalduta eta ikaslearentzat hain larriak ez diren beste neurri batzuk zergatik hartu ez diren azalduta, lortu nahi den hezkuntza helburuaren arabera. Gure datuen arabera ez da halako azalpenik eman.
Ondorioz, eta Nafarroako Foru Komunitateko Arartekoaren uztailaren 3ko 4/2000 Foru Legeko 34.1 artikuluak egozten dizkidan eskumenez baliatuz, honakoa proposatu dut:
Hezkuntza Departamenduari gomendatzea, kexan agertzen den diziplina espedientea berrikus dezala, emandako ebazpena antolamendu juridikoaren kontrakoa delako, eta, beraz, berau indargabetu dezala.
Nafarroako Foru Komunitateko Arartekoaren uztailaren 3ko 4/2000 Foru Legeko 34.2 artikuluaren arabera, Hezkuntza Departamentuak gehienez ere bi hilabeteko epean adierazi beharko du gomendio hau onartzen ote duen eta, hala badagokio, berau betetzeko zein neurri hartu dituen.
Lege testu horretan ezarritakoaren arabera, gomendio hori onartzen ez bada, kasua 2014. urteko txostenean sartu ahalko da, ondoren Nafarroako Parlamentuan azaltzeko, eta berariaz adieraziko da administraziok ez duela aldeko jarrerarik erakutsi, hala jokatzea posible izan arren.
Zure erantzunaren zain, jaso agur bero bat.
Nafarroako Arartekoa
Francisco Javier Enériz Olaechea
Partekatu edukia