Partekatu edukia
Hirigintza eta Etxebizitza
Gaia: Disconformidad con sustitución del sistema de actuación.
Hirigintza
Altsasuko alkatea
Alkate jaun hori:
2017ko urtarrilaren 9an, erakunde honi idazki bat helarazi zion […] andreak, Altsasuko Udal Planeko 5. sektorean (Lezalde) lursail batzuk dituzten jabeen ordezkari gisa, zeinean Altsasuko Udalaren kontrako kexa aurkezten baitzuen, duela hamabi urte baino gehiago onartutako Plan Partzialean hirigintza-jarduketarako ezarri zen lankidetzako sistema publikoaren ordez konpentsazioko sistema pribatua jartzearen alde Udalak egin dien proposamenarekin ados ez daudelako.
Idazki hartan, hauxe zioen:
Dauden jarduketa-sistemetako batek, pribatua izanik, ez du bermatzen unitatea garatzea (konpentsazioko sistemak, hain zuzen), eta beste jarduketa-sistema batek, aldiz, Administrazioaren indar betearazlea duenez, bai bermatzen du unitatea garatzea (lankidetzako sistemak, zehazki). Azken hamabi urteotan lankidetzako sistema publikoa egon da ezarrita, eta unitatea ez da garatu, hala ere. Horregatik, kexa aurkeztu duenaren iritziz, konpentsazioko sistemaren bidez ere ez da garatuko, aldaketa iruzur hutsa da, eta babesgabe uzten ditu lursailen jabeak.
Horregatik guztiagatik, erakunde honi eskatzen zion errekeritu diezaiola Altsasuko Udalari unitatearen hirigintza-garapena berriro hasteko, legez dagokiona betez eta beranduago gabe, eta horretarako, izapidetu eta onar ditzala birpartzelatze-proiektua eta beharrezkoak diren gainerako hirigintza-agiri guztiak.
Kexa jaso ondoren, erakunde honek Altsasuko Udalera jo zuen, gai horri buruzko informazio eske.
2017ko otsailaren 6an, Altsasuko Udalari eskatutako txostena jaso zuen erakunde honek, eta interesdunari kopia bat helarazi zion.
Azaldu dugun bezala, Altsasuko Udal Planeko 5. sektorean (Lezalde deritzon eremuan) lursailak dituzten jabeei Udalak egin dien proposamenarekin du zerikusia kexak. Sektore horretarako erabaki xehatuak garatzen dituen Plan Partzialean aurreikusitako jarduketa-sistema aldatzea proposatzen du Udalak. Zehazki, lankidetzako jarduketa-sistema publikoaren ordez konpentsaziokoa jartzea.
Kexa aurkeztu duenak, proposamen horrek ukitzen dituen hamar pertsonaren ordezkari gisa, Udalaren proposamenarekiko desadostasuna azaldu du.
Altsasuko Udalak, berriz, proposamena egiteko arrazoiak azaldu ditu bere txostenean, eta oraindik erabakirik ez dela hartu baieztatu du.
Legeak xedatzen duenez, plangintzan jarduketa-sistemarik hautatu ez bada, garapena konpentsazioko sistemaren bidez egingo dela ulertu behar da, eta sistema pribatu bat garatu ezin denean, berriz, sistema publiko bat erabili behar da haren ordez, hirigintza-jarduketa egikarituko dela bermatu dadin.
Horrek esan nahi du, a contrario sensu, baldin eta gertatuko balitz Administrazioak jada erabaki duela lankidetzako sistemaz baliatzea eta hirigintza-jarduketarik ez dela egikaritu egoera horretan (eta halaxe da kasu honetan), orduan ez egikaritze hori ez litzatekeela arrazoitzat erabili beharko sistema pribatu batera aldatu nahia azaltzeko. Izan ere, esan dugun bezala, hirigintzari buruzko legeak dio jabeek jarduketa-sistema bat garatzeko zailtasunak dituztenean jo daitekeela jarduketa-sistema publiko batera.
Erakunde honen iritziz, zentzuzkoa da kexa aurkeztu dutenen zalantza, benetan garatuko ote den jarduketa-sistema pribatu bat, kontuan izanda lehendik (2004an) lankidetzako jarduketa-sistema planteatu zela eta ezinezkoa gertatu dela sektorea garatzeko prozesua egikaritzea.
Ezin ahantz daiteke konpentsazioko jarduketa-sisteman eta borondatezko birpartzelatzearenean, arrakasta izango badute, ezinbestekoak direla, hurrenez hurren, lur-jabe gehienek edo guztiek hala nahi izatea, bai eta nahikoa baliabide ekonomiko eta finantzario izatea ere, eta aldiz, jarduketa publikoko sistemak nahiz eragile urbanizatzailearena legez horretarako taxutzen direla, hirigintza-lanak egiaz egikaritu daitezen bermatzeko moduan, alegia, Administrazioak zuzenean jardunez eta Administrazioaren baliabideak erabiliz zenbait kasutan, hala nola zenbait arrazoirengatik plangintza egikaritzeko prozesua atzeratzen denean.
Horregatik, erakunde honen iritziz egokia da Altsasuko Udalari gomendatzea mantendu dezala lankidetzako sistema, eta ikusiko balu –interesdunekin elkarrizketak izan ondoren– lur-jabe gehien-gehienek nahi dutela eta badutela nahikoa baliabide ekonomiko eta finantzario Plan Partzialaren eremuko berdinbanatze-, urbanizatze- eta eraikuntza-lanetarako legez izango lituzketen betebeharrei aurre egiteko, orduan alda dezala oraingo jarduketa-sistema eta konpentsaziokoa ezarri, edota besteren bat, publikoa edo eragile urbanizatzailearena, uste izango balitz Udalaren kontrol eta zuzendaritzapean egonda horietako bat egokiagoa dela Plana arinago egikaritzea lortzeko.
Administrazioaren jardunak segurtasun juridikoaren printzipioa eta bidezko konfiantzarena izan behar ditu oinarri, eta erakunde honen ustez, gomendio hori da, beste ezein baino gehiago, printzipio horien araberakoa (alegia, Udalak erabakitzea kexa honetan auzi den Plan Partziala egikaritzeko jarduketa-sistemak lankidetzakoa izaten jarrai dezan edota bestelako sistema publiko bat hautatzea), zalantzan jarri ezinezkoa baita lankidetzako sistema garatuko zelako konfiantza sortu izan duela Udalak 2004tik. Bestalde, Udalaren txostenean adierazten denez, Udaleko Hirigintza Planean lankidetzako sistema dago ezarrita arau orokor gisa lurzoru urbanizagarriko sektoreetarako nahiz hiri-lurzoru finkatugabeetako egikaritze-unitate gehienetarako.
Horrenbestez, eta uztailaren 3ko 4/2000 Foru Legearen 34.1 artikuluak aitortzen dizkion eskumenekin bat etorriz, Nafarroako Foru Komunitateko Arartekoak beharrezkotzat jo du:
Altsasuko Udalari gomendatzea mantendu dezala lankidetzako sistema, eta ikusiko balu lur-jabe gehien-gehienek nahi dutela eta badutela nahikoa baliabide ekonomiko eta finantzario Plan Partzialaren eremuko berdinbanatze-, urbanizatze- eta eraikuntza-lanetarako legez izango lituzketen betebeharrei aurre egiteko, orduan alda dezala oraingo jarduketa-sistema eta konpentsaziokoa ezarri, edota besteren bat, publikoa edo eragile urbanizatzailearena, uste izango balitz Udalaren kontrol eta zuzendaritzapean egonda horietako bat egokiagoa dela Plana arinago egikaritzea lortzeko.
Kontuan hartuz 4/2000 Foru Legea, uztailaren 3koa, Nafarroako Foru Komunitateko Arartekoari buruzkoa, eta Lege horren 34.2 artikuluarekin bat etorriz, bidezkoa da Altsasuko Udalak jakinaraztea, aginduzkoa denez, gehienez ere bi hilabeteko epean, gomendio hau onartu duen eta, hala bada, hura betetzeko zer neurri hartu dituen.
Lege-agindu horretan xedatzen denez, ukitutako administrazio publikoak arartekoaren gomendioa onartzen ez badu, erakunde honek erabaki dezake gai hori 2017. urteari dagokion urteko txostenean sartzea eta Nafarroako Parlamentuan azaltzea, jarrera hori izan duen administrazio publikoa berariaz aipatuz, baldin eta arartekoaren iritziz hura onartzea posible bazen.
Zure erantzunaren zain, adeitasunez,
Nafarroako Arartekoa
Francisco Javier Enériz Olaechea
Partekatu edukia