Partekatu edukia
Gardentasuna eta informazio publikorako eskubidea
Gaia: Falta de respuesta a petición de recuperación del uso deportivo y de ocio del patio del Colegio José María Iribarren
Exp: 10/645/D
Nº: 196
Eskubideen sustapena
2010eko abuztuaren 25ean, [?] jaunaren idazki bat sartu zen erakunde honetan. Haren bidez, kexa bat aurkeztu zuen Iruñeko Udalaren aurka, José María Iribarren IPko patioari emandako erabilerari buruzkoa eta auzi hori dela-eta aurkeztu zuen eskabide bati erantzunik eman ez izanari buruzkoa.
Kexaren idazkian azaltzen zuenez, José María Iribarren IPko patioa kirol- eta aisia-gune gisa erabili da 1988az geroztik, Udalak eta Ermitagañako bizilagunek hala adostuta.
Adierazten zuenez, 2008an, ospitale eremuko lurpeko aparkalekuko obrak hasi zirenean, Udalak erabaki zuen patioa ibilgailuak aparkatzeko erabiltzea behin-behinekoz, harik eta aparkalekuko obrak bukatu arte.
Zioenez, ospitale eremuko aparkalekua 2010eko apirilaren 26an inauguratu zen, eta halere patioa doako aparkaleku publiko gisa erabiltzen jarraitzen dute.
Hori ikusita, kexa-egileak dio eskabide bat erregistratu zuela Iruñeko Udalean 2010eko maiatzaren 24an; hartan, auziari buruzko zenbait gogoeta egin ostean, patioa berriz ere kiroletarako eta aisiarako erabiltzea eskatzen zuen, lehen aipatutako behin-behineko erabilera justifikatzen zuten obrak bukatuta zeudelako eta inguruetan garraio publikoko zenbait geltoki zeudelako.
Kexa-egileak dio ez diotela bere eskabideari erantzun, eta patioa 134 aparkalekuk betetzen dutela, eta horrenbestez bizilagunek ezin zutela, lehen egiten zuten legez, eremua kirola egiteko eta aisiarako erabili.
Nafarroako Arartekoari buruzko uztailaren 3ko 4/2000 Foru Legeak ezarritakoari jarraikiz, azaldutako gaiari buruzko txosten bat eskatu zitzaion Iruñeko Udalari.
Bigarren txostenean, Mugikortasun Alorrak egindakoan, ondokoa adierazten da:
Zehaztasun handienarekin erantzun ahal izateko, aparkalekuaren nahiz kirol instalazioen erabileraren jarraipena egin genuen, eta horregatik atzeratu da aurkeztutako kexaren erantzuna.”
Nafarroako Foru Komunitateko Arartekoari buruzko uztailaren 3ko 4/2000 Foru Legeak Nafarroako administrazio publikoei aurkeztutako eskari eta helegiteak behar diren denboran eta moduan berariaz ebatz daitezen zaintzeko eginkizuna aitortzen dio Arartekoari.
Antolamendu juridikoak administrazio publikoei ezartze die herritarrek aurkeztutako eskabideak eta eskariak espresuki ebatzi behar dituztela, eta ebazpena araudia indardunak ezarritako epean eman behar dutela. Betebehar hori bat dator herritarrek administrazio egokia jasotzeko duten eskubidearekin, zeina Europar Batasunean jaso baitzen, eta oinarrizko bermea ematen die herritarrei administrazio publikoek jarduten dutenean bete beharreko printzipio konstituzionalei dagokienez.
Betebehar hori esplizituki jasota dago Herri administrazioen araubide juridikoaren eta administrazio prozedura erkidearen azaroaren 26ko 30/1992 Legeko 42. artikuluan, zeinak ezartzen baitu ebazpen espresa eman behar dela prozedura guztietan, albo batera utzita prozedura hasteko modua zein izan den, eta hartutako erabakia legeak ezarritako epean jakinarazi behar dela. Halaber, Nafarroako Toki Administrazioari buruzko uztailaren 2ko 6/1990 Foru Legeko 318. artikuluak ezartzen duenez, “toki entitateek zuzentzen zaizkien eskari guztiak –haien eskumenekoak direnak– ebatzi eta jakinarazi behar dituzte”, eta, beste epe berariazko bat ez dagoenez gero, hiru hilabeteko epe orokorra ezartzen du.
Auzi honetan erakunde honek ziur daki interesdunak eskabide bat aurkeztu zuela 2010eko maiatzaren 24an Iruñeko Udaleko erregistroan (30743 erregistro-zenbakia), José María Iribarren ikastetxeko patioa berriz ere kirola egiteko eta aisiarako erabiltzeko eskariarekin.
Iruñeko Udalak eskari horri buruz zer jarrera duen alde batera utzita, argi dago eskariari erantzun bat zor zitzaiola, lehen aipatuako legediak ezartzen duen legez, bestela herritarraren eskubidea kaltetzen delako. Arestian jasotako txostenen arabera, argi dago Udalak ez zuela bete legeak ezarritako epean ebazteko eta ebazpena jakinarazteko betebeharra, eta, beraz, legezko betebeharren gogorarazpena egin behar diogu.
Auziaren mamiari dagokionez, berriz, erakunde honek onartu besterik ezin du egin Iruñeko Udalak zuhurtziarakotasun-tartea duela legez, erabakitzeko zer erabilera eman aipatutako eremu publiko horri, eta arrazoiak egon daitezkeela konponbide baten edo besteren alde egiteko, denak ere baliodunak baitira legezkotasunaren ikuspuntutik eta bizilagunen nahiz gainontzeko herritarren eskubideei zor zaien errespetuaren ikuspuntutik.
Halatan, txostenean esaten den moduan, esparru horretan kiroletarako eremu bat eta doako aparkaleku publiko gisa erabiltzeko beste bat daude batera, bizilagunen beharrizanak eta inguruko beste instalazio batzuetako erabiltzaileenak asetzeko. Gerta liteke erabaki hori –erabilera hori mantentzearena– desegokia izatea zenbait herritarren iritziz edo zenbait herritar erabakiarekin bat ez etortzea, baina ez ditu kaltetzen antolamendu juridikoak aitortutako eskubideak; hortaz, ez da bidezkoa erakunde hau baten edo bestearen alde egitea.
Horrenbestez, erakundea arautzen duen foru legeko 34.1 artikuluarekin bat,
Iruñeko Udalari gogoraraztea legez behartua dagoela aurkezten zaizkion eskabide eta eskari guztiei –besteak beste, kexa-egileak aurkeztutakoari– erantzun espresa ematera behar den denboran eta moduan, eta gomendatzea ahalik eta azkarren erantzun diezaion, baldin eta ez badio erantzunik eman, kexa-egileak egindako kexari.
Bi hilabeteko epea ematea Iruñeko Udalari gomendio hau onartu duela jakinaraz dezan eta horren ondorioz hartuko dituen neurriei buruz informa dezan, edo, bestela, ebazpena ez onartzeko arrazoiei buruz informa dezan. Orobat ohartarazten diot hala egiten ez badu Nafarroako Parlamentuari igorriko diodan urteko txostenean sartuko dudala kasua, uztailaren 3ko 4/2000 Foru Legeko 34. artikuluko bigarren idatz-zatian jasotzen den moduan.
Nafarroako Arartekoa
Francisco Javier Enériz Olaechea
Partekatu edukia