Partekatu edukia
Hezkuntza eta Irakaskuntza
Gaia: Disconformidad con su nombramiento como Directora del Centro Escolar y con la retribución por este concepto
Exp: 09/154/E
Nº: 67
Hezkuntza
2009ko otsailaren 26an, [?] andreak aurkeztutako idazki bat sartu zen erakunde honetan. Haren bidez, kexa bat agertzen zuen Hezkuntza Departamentuaren aurka, [?] ikastetxeko zuzendari izendatu zutela eta.
Laburbilduz, gertaera hauek azaltzen zituen:
2007ko maiatzean, berak eta bere senarrak beren hiru alaba txikiak zaintzeko lanaldia murriztuta zeukatelarik, Hezkuntza Departamentuak, bere borondatearen kontra, ikastetxeko zuzendari izendatu zuen, nahiz eta Departamentuko Ikuskaritzari gogorarazi zion zein ziren bere lan (lanaldi murriztua) eta familia baldintzak. Hala ere, ez zioten kasu egin bere eskabideari, eta zuzendari lanpostuari dagozkion funtzio guztiak bete behar izan zituen.
Lan horren ordain gisa, zuzendaritzako osagarri espezifikoaren bi herenak jaso zituen, lanaldia heren bat murriztu zitzaionez gero.
Horrez gain, adierazten zuen ez zegoela ados Hezkuntza Departamentuaren jarrerarekin, arrazoirik gabe behartu baitzuen eskolako zuzendaritza kargua hartzera, nahiz eta beste pertsona batzuk izenda zitzakeen, bere lan eta familia egoeraren jakitun. Ez zegoen ados, ezta ere, zuzendaritza postuari dagokion osagarria heren bat murriztearekin, lanpostuari dagokion lana oso-osorik egin baitu.
Azkenik, kexa-egileak erakunde honi jakinarazi zion behin ere ez duela jaso bere lehen alaba jaio zenez geroztik (2004ko apirilaren 22a) zegokion familia laguntza, eta, ondorioz, 2009ko otsailaren 16an eskabide bat aurkeztu zuela Hezkuntza Departamentuan bere alabengatik zegokion familia laguntza eskatzeko, eta eskatu ere atzeraeraginarekin eskatu zuela, hain zuzen ere bere lehen alaba jaio zenez geroztiko eraginarekin.
32009ko martxoaren 25ean, Hezkuntza kontseilariaren txostena jaso genuen erakunde honetan. Bertan, honako hau azaltzen du:
Hasteko, ezer ez dugu esateko Hezkuntza Departamentuak Ikuskapen Zerbitzuak proposaturik [?] andrea zeudenen artean pertsonarik egokiena bera zela-eta [?] ikastetxe publikoko zuzendari izendatzeko erabakiaren kontra.
Horren inguruan ez da ahaztu behar funtzionario ororen betebeharra dela beste lankide funtzionarioen eta, are, nagusien funtzioak betetzea, haiek kanpoan direlarik. Funtzionarioen betebehar propio eta saihestezin gisa ezartzen du hori abuztuaren 30eko 251/1993 Legegintzako Foru Dekretuak, Nafarroako Administrazio Publikoen zerbitzura dauden langileen estatutuaren testu bategina onartzekoak, 56. g) artikuluan. Ondorioz, ez hainbeste Eskola eta Lanbide Irakaskuntzaren zuzendari nagusiak martxoaren 13an emandako 236/2007 Ebazpenarengatik nola legezko agindu horrek ezarritako betebehar horrengatik, irakasle funtzionarioek, zuzendaria eta hartarako hautagairik ez dagoenean, ikastetxeetako zuzendaritza beren gain hartzeko beharkizuna dute, txosten justifikatu eta arrazoitu batean funtzio horretarako proposatzen direnean, hizpide dugun kasu honetan gertatu den bezala.
Funtsean, nahiz eta onartu gomendagarriagoa litzatekeela ikastetxearentzat berarentzat ikastetxeko zuzendari funtzioa norbaitek bere borondatez hartzea, beharrezkoa da onartzea halako borondaterik ez dagoenean Administrazioari dagokiola egokien irizten dion pertsona hautatzea kargu hori betetzeko, postu horrek hautatuarentzat dakartzan betebeharrekin eta prebendekin.
Kexa-egileari ikastetxe publiko bateko zuzendari den aldetik dagokion ordainsariari dagokionez, Hezkuntza Departamentuak, lanaldi murriztua duen langile horren egoera pertsonal konkretua kontuan hartuta, aplikatzekoa den legea (apirilaren 28ko 113/1997 Foru Dekretua) hitzez hitz aplikatu besterik ez du egin, eta ulertu du zuzendaritzaren osagarri espezifikoaren bi herenak ordaindu behar dizkiola.
Dena dela, kontuan hartuta ikastetxe publikoetako zuzendari postuaren funtzioak egunero oso denbora tarte laburrean betetzen direla eta kexa-egileak benetan eta nahitaez bete zituela funtzio guzti-guztiak, erakunde honek uste du kasu honetan bidezkoagoa dela zuzendaritza osagarri espezifikoaren ehuneko ehuna ordaintzea. Horretarako, interesdunaren aldeko interpretazio zabalago bat egiten du, eta alde batera uzten du araua hitzez hitz betetze hori; izan ere, hitzez hitz aplikatuz gero, eragotzi egiten dio zuzendaritzako osagarri espezifikoa osorik kobratzea hain zuzen ere zuzendari funtzioa oso-osoan bete duen bati.
Administrazioak laugarren aurrekarian aipatu dugun familia laguntza atzeraeraginarekin ordaintzeko eskabidea ez onartzeko, uztailaren 4ko 158/1984 Foru Dekretuaren bidez onetsitako Nafarroako Administrazio Publikoen zerbitzuko langileen Lansarien Behin-behineko Erregelamenduko 33, 34 eta 35. artikuluak hartzen ditu oinarri gisa. Izan ere, hauxe xedatzen da horietan: “Funtzionarioak behartuta egonen dira dagokion Administrazio Publikoaren organo eskudunean familia laguntza onartzeko beharrezkoak diren dokumentu guztiak edo laguntza hori hartzeko bete behar dituzten betekizun guztiak egiaztatzera (33. art.); famili egoeran izandako altak, bajak eta gainerako aldaketak, familia laguntzaren zenbatekoan erabakigarriak badira, hilero jakinaraziko zaizkie dagozkien organo kudeatzaileei, gertatu eta hamar egun igaro baino lehen (34. art.); eta funtzionarioen altek eta bajek, zeinahi izanik ere hartarako arrazoia, gertatu diren hilabetean ez eta hurrengoaren 1etik aurrera izanen dute eragina (35. art.)”.
Erakunde honek uste du familia laguntzaren ordainsaria jasotzeko eskubideak atzeraeragina duela, hala xedatzen baitu Nafarroako Administrazio publikoen zerbitzuko langileendako neurriei buruzko otsailaren 14ko 4/2003 Foru Legeko xedapen iragankor bakarrak. Hain zuzen ere, hauxe ezartzen du: “Foru Lege honetan bildutako ordainsari neurriak atzeraeraginarekin aplikatuko dira, 2002ko urtarrilaren 1etik aurrera”. Foru Lege horretako 1. artikuluan jasotzen diren neurrietako bat Nafarroako Administrazio Publikoen Zerbitzuko Langileen Estatutuaren Testu Bateginean sartutakoa da, zehazki 50. artikuluko 1. azpiataleko c letran sartutakoa. Honela dio: “Emantzipatu gabeko seme edo alaba adingabe bakoitzeko: % 3”. Beraz, ulertu behar da emantzipatu gabeko seme edo alaba adingabeen familia laguntzaren ordainsaria jasotzeko eskubideak atzeraeragina duela, hala xedatzen baitu otsailaren 14ko 4/2003 Foru Legeak. Horixe bera dio Nafarroako Justizia Auzitegi Nagusiko Gizarte Arloko Salaren 1. Sekzioak irailaren 28an emandako 306/2005 Epaiak ere (AS\2005\2630).
Otsailaren 14ko 4/2004 Foru Legeak berariaz arautzen du seme edo alaba adingabe bakoitzeko familia laguntzaren atzeraeragina. Beraz, ez bakarrik du lehentasuna Ordainsarien Behin-behineko Erregelamenduaren aurretik, baizik eta erregelamendu hori lege araudi horri dion mendekotasunaren arabera interpretatu behar da.
Aurreko guztia dela eta, erakunde hau arautzen duen foru legeko 34.1 artikuluan ezarritakoari jarraituz,
Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Departamentuari gogoraraztea bere legezko betebeharra dela Nafarroako Administrazio publikoen zerbitzuko langileendako neurriei buruzko otsailaren 14ko 4/2003 Foru Legeko xedapen iragankor bakarra betetzea, eta horren arabera, kexa-egileari emantzipatu gabeko seme edo alaba bakoitzeko dagokion familia laguntza 2004ko apirilaren 22tik 2009ko otsailaren 28ra bitartean ordaintzea.
Hezkuntza Departamentuari gomendatzea zuzendaritzako osagarri espezifikoari dagokion zenbateko osoa ordain diezaiola kexa-egileari.
Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Departamentuari bi hileko epea ematea erakunde honi jakinarazteko behar diren neurriak hartu dituen azaldutako zentzuan edo hori ez egiteko arrazoiei buruz informatzeko, eta ohartaraztea hala egiten ez badu Nafarroako Parlamentuan aurkeztuko dudan urteko txostenean jasoko dudala, erakunde hau arautzen duen Foru Legeko 34.2 artikuluan ezarritako moduan.
Nafarroako Arartekoa
Francisco Javier Enériz Olaechea
Partekatu edukia