Partekatu edukia
2019KO URTEKO TXOSTENA
Eskerrik asko, Presidenta anderea, jaun-andreak egun on denori.
Foru Erregimeneko Batzordearen aurrean agertu naiz, ordezkatzen dudan erakundeak 2019an egin duen jarduerari buruzko txostenaren laburpena aurkezteko.
Hala ere, aldez aurretik, koronabirusaren ondorioz hil diren pertsona guztiei nire oroitzapena erakutsi nahi nieke, haien familiei nire maitasuna eta animoa eman nahi nieke, eta nire esker ona adierazi nahi nieke edozein lekutatik egoera hori gainditzeko hain gogor lan egin duten pertsona guztiei, bai eta Nafarroako herri osoari ere, duintasunez jakin baitu egoera berezi bezain zail baten mailan egoten.
Txostenak Nafarroako Arartekoari buruzko uztailaren 3ko 4/2000 Foru Legearen 37. artikuluan xedatutakoa betetzen du, eta egindako kudeaketaren edukiak eta datu nagusiak jasotzen ditu.
2019ko urtean zehar, instituzioaren aktibitatea 2.412 jarduketetara igo dira (iaz 2.645 izan ziren, aurten, beraz, %10 bat gehiago gutxi gorabehera).
Zifra horren barruan, hurrengoak daude:
Erakundeak 775 ikerketa egin ditu (2018an 826) administrazio publikoen jarduera ikuskatzeko eginkizunari buruz, eta 348 ebazpen eman ditu, 213 gomendio, legezko betebeharren 71 oroigarri, 100 iradokizun eta 20 iradokizun arautzaile jasotzen dituztenak.
Herritarren kexen, kontsulten eta proposamenen artean, 6.683 pertsona (7.910 2018an) bideratu dira guztira erakundera: kexen ondoren soilik 3.057 pertsona daude, eta kontsulten ondoren, 3.621.
Kexa gehien eragin dituzten hamar arloak honako hauek dira, kexa kopuruaren araberako ordenan: funtzio publikoa, hezkuntza, gizarte ongizatea, enplegu publikorako sarbidea, ogasuna, trafikoa eta bide-segurtasuna, ingurumena, etxebizitza, Osasuna eta euskara.
2018an ordena beste bat izan zen: gizarte-ongizatea, enplegu publikorako sarbidea, ogasuna, osasuna, ingurumena, euskera, trafikoa eta euskera.
Lehendabiziko arloari dagokionez, funtzio publikoa, aurkeztu diren 216 kexetatik hauek dira nabarmenak:
Pertsonen Autonomiarako eta Garapenerako Nafarroako Agentziari atxikitako zentro bateko zaintzaileek (Hezkuntzako langileekiko diskriminazioa, C maila ez egoteagatik), eta errepideetako zaintzaileek (Basotzaintzako eta Foruzaingoko langileekiko diskriminazioa).
Ondoren hezkuntzari buruzko kexak datoz, osotara 157 kexa izan dira. Horien artean nabarmenak:
Kexa-kopuruari dagokionez hirugarren tokian ageri dira gizarte ongizateari buruzkoak, 98 kexekin.
Laugarren tokian daude enplegu publikorako sarbideari buruzkoa 70 kexekin. Hemen jasotzen dira enplegu publikoa berdintasun-, merezimendu- eta gaitasun-baldintzetan eskuratu nahi duten herritarrek aurkezten dituzten kexak.
56 kexa Nafarroako Foru Komunitateko Administrazioari buruzkoak dira, hamabi Nafarroako toki erakundeei buruzkoak eta beste bi Nafarroako Unibertsitate Publikoari buruzkoak.
Aldi baterako kontrataziorako deiarekin lotutako kexak nabarmendu behar dira; izan ere, herritar batzuek atsekabea adierazi dute, telefono-dei bati jaramonik egin ez zaionez, plazak beste hautagai batzuekin bete direlako.
Era berean, hainbat kexek agerian uzten dute desgaitasunen bat duten pertsonek arazoak dituztela enplegu publikora iristeko, denbora-egokitzapenetan edo balorazio-txostenak egiteko atzerapenetan.
Beste kexa batzuk honako hauek dira: genero-indarkeriaren biktima diren emakumeei gutxienez% 2 gordetzea, oposizio-sistema erabiltzeagatik, eta ez lehiaketa-oposizioa, postu jakin batzuetarako Espainiako nazionalitatea behar izateagatik, probak egiteko ezarritako datagatik, proben edukiagatik eta kalifikazioagatik.
Kexetako bat irakasleen destinoak esleitzeko izangaien arteko berdinketetan alfabetoko letren bidezko zozketa erabiltzeagatik izan zen, non abizenaren arabera letra batzuekin edo besteekin hasten den, aukerak askoz handiagoak diren.
Bosgarren tokian Foru Ogasunari buruzko kexak daude, osotara 69 kexa izan dira.
Nafarroako Ogasunari buruzko kexa gehienetako mamia auzitan PFEZean zenbait kenkari edo murrizketa egiteko aukera da, dela ohiko etxebizitzagatik, dela ohiko etxebizitza alokatzeagatik, dela % 65eko desgaitasun-gradua duen senitarteko bat zaintzeko kontratatutako langilearen Gizarte Segurantzako kotizazioengatik. Beste kexetako bat irabazizko dohaintzak ondare-handitzat jotzea da.
Egin dugun iradokizunetako bat da PFEZaren araudia aldatzea, interesdunek ezin izan dutenean etxebizitza bat ezarritako epearen barruan erosi eta egindako zerga-kenkariak (etxebizitza-kontua) itzuli behar dituztenean, interes gehigarririk ez eskatzeko.
Beste kexa batzuk ere egin zituzten amek eta familia ugarien elkarte batek, Auzitegi Gorenaren epaiaren ondoren PFEZean amatasun-prestazioengatik ordaindutako zenbatekoak ez itzultzearen inguruan.
Beste kexa bat izan zen, egun batzuetarako atzerrian ondasunen eta eskubideen 720 eredua kanpoan aurkezteagatik, Auzitegi Ekonomiko Administratibo Zentralak atzerapena zigortzen ez duenean.
Eta beste kexa bat da, orain izatezko bikotea zarela egiaztatzeko jada ez duelako balio udal-erregistro batekin, baizik eta Ogasuneko erregistroarekin edo notario batekin, eta Ogasuneko erregistroa sortu gabe zegoenez, notarioaren aukera bakarrik uzten zelako.
Hiru kexa Balio Erantsiaren gaineko Zergari buruzkoak izan ziren [zehapenengatik], eta bi kexa Ondare Eskualdaketen eta Egintza Juridiko Dokumentatuen gaineko Zergari buruzkoak.
Beste kexa batek adierazi zuen ez zegoela ados Ondarearen gaineko Zergaren aitorpena nahitaez bide telematikoz aurkeztu beharrarekin.
Nafarroako tokiko ogasunei dagokienez, bost kexa nabarmentzen dira, Hiri Lurren Balio Gehikuntzaren gaineko Zergaren likidazioekin bat ez datozelako. Udalek igorri dituzte likidazio horiek, lurraren balioa handitu ez den kasuetan.
Beste zortzi kexa katastroarekin lotu ziren: horietako batzuk, udalek katastroko datuen akatsak zuzentzeko eskaerak tramitatzen eta ebazten berandutzeagatik, eta beste batzuk, katastroko aldaketa jakin batzuen informazio-eskaerei erantzun ez izanagatik.
Seigarren tokian trafiko eta bide-segurtasuna dago, 61 kexekin. Horietako 15ek trafikoaren antolamenduari eta bide-segurtasunari eragiten dieten zenbait kontuei buruz dira.
Beste 25 kexan euren desadostasuna adierazten dute trafiko zigorrekin eta garabiaren esku-hartzearekin.
Beste 14 kexa Ibilgailuen Azterketa Teknikoari (IAT) buruzkoak ziren. Itxaronaldi luzeak edo kolapsoak gertatu ziren, eta kalteak eragin zitzaizkien herritarrei. Salatutako egoera zuzentzeko, hainbat neurri proposatu zituzten, hala nola lizentziak gehitzea, langileak gehitzea edo aurretiko hitzorduen sistema bat ezartzea.
Bost kexatan agerian geratu zen neurriak ez zirela hartu bide-puntu jakin batzuen konfigurazioaren edo egoera txarraren aurrean.
Bi kexa Iruñeko amabilizazio planari buruzkoak dira eta bat Pio XII.aren bolardoei buruzkoa.
Kexa bat jarri zuten, Iruñeko Udalak hiritar bati hiru hilabetez kendu ziolako ibilgailua sistema informatikoan huts egiteagatik, ibilgailua garabiaren udal biltegian zegoenean, artelatz batzuk kentzeko erretiratu zutelako.
Beste kexa baten arabera, aparkaldi mugatuko eremuetako zaintzaileek ez dute udaltzaingo-lanik egiten.
Zazpigarren postuan, ingurumenaren arloa agertzen da, 59 kexarekin.
27 kexa izan ziren etxebizitzan izandako zaratengatik, honako hauetatik datozenak: gazteen bajerak, lokutorioak, ostalaritzako negozioak, lantegiak, hiri-autobusen geltokiak, eraikin bereko bizilagunak edo hainbat jarduera egiten diren udal-lokalak.
Hamar kexa jarduera sailkatuen lizentziekin lotuta daude: dela administrazioak ez dituelako ikuskatzen lizentziaren baldintzak betetzen ez dituzten jarduera jakin batzuk, dela lizentzia hori ukatu zaielako.
Bederatzi kexa aurkeztu dira ingurumen-informazioa ukatzeagatik edo hainbat administraziok informazio hori emateko atzerapenagatik.
Beste bederatzi kexa hondakinen bilketari buruzkoak dira, dela hondakinen edukiontzien kokapenagatik, dela hondakinak edukiontzietatik kanpo pilatzeagatik, dela gaueko zaborrak biltzeko zerbitzuak sortzen duen zaratagatik.
Iruñeko alde zaharreko bizilagunen elkartearen kexa baten arabera, Udalak ez du Gabonetako ordutegia bi ordu gehiago luzatu nahi, Gabonetako aste berezietatik kanpo, ostalaritza-establezimenduz gainezka dagoen auzo batean.
Zortzigarren postuan etxebizitzaren arloa dago, 58 kexarekin.
Hamalau kexa aurkeztu ziren etxebizitza babestuak errentamendu-erregimenean ez esleitzeagatik, nahiz eta herritarrek urte batzuk daramatzaten inskribatuta etxebizitza babestuen eskatzaileen erroldan, eta haien egoera ekonomikoa, pertsonala edo familiarra.
Bederatzi kexa etxebizitza erosteko eta alokatzeko laguntza publikoekin lotuta zeuden. Horietatik lau EMANZIPA programari buruzkoak ziren, gehienak Administrazioak hilekoren bat ordaintzen ez zuelako, eta beste bat David programari buruzkoa. Kexa batzuen arabera, ez du laguntzarik jasotzen ordainagiririk ez aurkezteagatik, xehetasun eta burokrazia handiz.
Halaber, sei herritarrek kexak aurkeztu zituzten Iruñeko Udalaren aurrean, bizitegi-larrialdietarako etxebizitza bat ez emateagatik.
Beste sei kexa aurkeztu ziren, etxebizitza babestuetan izandako kalteak administrazio jabearen aldetik konpondu ez zirelako.
Kexa batek amiantoa duten eraikinen arazoa ere azaltzen du, zehazki, duela urte batzuetako bizitegi-eraikin handien arazoa.
Bederatzigarren postuan osasun arloa dago, 50 kexarekin. Nabarmentzekoak dira, besteak beste:
Bost kexa historia klinikoarekin eta osasun-informazioarekin lotu ziren; beste bi, farmazia-prestazioekin; eta beste bat, osasun-garraioko zerbitzuarekin.
Hamargarren postuan euskara dago, 29 kexarekin.
Kexa gehienak Foru Komunitateko Administrazioak eta toki-erakundeek langileak hautatzeko deitutako prozeduretan euskara baloratzeari buruzkoak dira, arrazoi hauengatik:
Beste kexa bat herritar batek aurkeztu zuen. Haren ustez, Nafarroako administrazio publikoek, enplegu publikoaren deialdietan eta, zehazkiago, Nafarroako Foru Komunitateko segurtasun-kidego eta -indarrekin lotutako lanpostuetara iristeko deialdietan euskararen ezagutza baloratzean, desoreka sortzen dute hautagaien artean, eta euskaldunak ez direnak diskriminatzen dituzte.
Beste bi kexa koloneko minbizia eta bularreko minbizia detektatzeko programak gaztelania hutsean bidaltzeagatik aurkeztu ziren, herritarrek euskaraz edo ele bitan bidaltzeko eskatu arren.
Beste herritar batek adierazi zuen ez zegoela ados Kultura, Kirol eta Gazteria Sailak gaztelaniaz eta euskaraz idatzitako komunikazio bat bidali ziolako, nahiz eta berak gaztelaniaz hitz egin sail horretara gazte-txartela eskatzeko. Erantzunean, gainera, euskara lehenengo agertzen zela adierazi zuen, eta, beraz, testuaren amaierara jo behar izan zuen ulertu ahal izateko.
Kexa horietako bat da Gorraizko jaien programa ez dela ele bitan egiten euskararen udal ordenantzari jaramonik egin gabe.
Eta beste kexetako bat izan zen Baluarten pailazo batzuen emanaldia bertan behera uztea, Nafarroako Kontseiluak haien kontratua berrikusten zuen bitartean.
Hamar gai hauetatik haratago, kexa nabarmen samarrak bailiran, honako hauek azpimarra daitezke:
Erakundeak ofiziozko 14 jarduera egin ditu aurten.
Ofiziozko 14 jarduketetatik, hiru osasunari buruzkoak izan ziren. Zehazki, honako hauei buruz egin zuten: a) pediatriako profesionalen falta, b) Osasunbidea-Nafarroako Osasun Zerbitzuko itxaron-zerrendak, eta c) landa-eremuetako larrialdi-zerbitzuen arreta.
Ofiziozko beste hiru jarduera gizarte-ongizateari buruzkoak izan ziren. Zehazki, gai hauei buruz egin zuten: a) nola egiten ari ziren bakarrik dauden adingabe atzerritarren kudeaketa eta babesa, b) Iruñean kartel transfobiko batzuk agertzea, eta c) babesgabetasun-egoeran dauden adingabeei buruzko informazioa eskatzea.
Beste bi jarduketa ingurumenari buruzkoak izan ziren: a) berotegi-gasek
eragindako kutsaduraren egoera; eta b) larrialdi klimatikoaren deklarazioa adosteko.
Beste jarduketa batzuek trafikoan eta bide-segurtasunean eragin zuten: a) Azagrako zeharbideko bide-segurtasuneko arazoak, eta b) Ibilgailuen Azterketa Teknikoa (IAT) egiteko gehiegizko itxaronaldiak.
Gainerako jarduketak honako gai hauei buruzkoak izan ziren:
Aurreko urteetan bezala, erakundeak Nafarroako haurren eta nerabeen egoera baloratu du, abenduaren 5eko 15/2005 Foru Legeak, haurrak eta nerabeak sustatzeari, zaintzeari eta babesteari buruzkoak, Nafarroako administrazio publikoei ezartzen dizkien eskakizunen arabera.
Bildutako datuek agerian uzten dute adingabeen babes-sistemaren jarduerak gora egin duela, eta azken urteetako joera berresten dute. Babes-sistemak 2.411 adingabe artatu ditu, aurreko urteetan baino nabarmen gehiago (1.744 adingabe 2018an eta 1.705 adingabe 2017an). Hamar urtean, adierazle horrek% 140ko igoera izan du, gutxi gorabehera.
2019ko elementurik nabarmenena, ziurrenik, bakarrik dauden adingabe atzerritarrei arreta emateko programaren eragina da. Fenomeno hori autonomia-erkidegoetan ohikoa da. Kolektibo horri emandako arretak eragin handia izan du babes-sistema osoan eta babesgabetasun- eta egoitza-zaintzako egoeretan dauden adingabeei buruz eskaintzen diren datuetan.
2008az geroztik, herritarrek zerbitzu publikoak hobetzeko 320 proposamen aurkeztu dituzte. Horietatik bost 2019koak dira.
Besteak beste, herritarrek honako proposamen hauek egin dituzte 2019an:
Hiru txosten monografiko egin dira 2019an, Nafarroako Parlamentuko Bozeramaileen Batzordeak eskatuta:
Lehenik eta behin, gizarte-ongizatearen arloko kontsultak izan ziren nagusi. Oro har, kontsulta gehien egin ziren alderdiak honako hauek izan ziren: adingabeak babestearekin zerikusia duten gaiak, pobreziarekin eta gizarte-bazterketarekin zerikusia duten arazoak, errenta bermatuarekin zerikusia duten arretak barne hartzen dituena, eta Helduen Tutoretzarako Nafarroako Fundazioaren tutoretzarekin zerikusia duten gaiak.
Ondoren, etxebizitzari buruzko kontsultak etorri ziren. Horien artean, honako hauek nabarmendu ziren: etxebizitza eskuratzeko zailtasunak, babes ofizialeko etxebizitzak esleitzeko prozesuak, babes ofizialeko etxebizitzak eskuratzeko laguntzak, babes ofizialeko etxebizitzetan dauden eraikuntza-akatsak eta bizilagunen arteko bizikidetza-arazoak.
Hirugarrenik, justiziari buruzko kontsultak ageri dira: epaien betearazpena, abokatuen, prokuradoreen eta profesionalen elkargoen jarduketarekiko desadostasuna, doako laguntza juridikoa eragoztea eta ukatzea, prozesu judizialak atzeratzea, espediente judizialetan jasotako dokumentazioa eskuratzeko aukerarik ez izatea, erregistro zibilen jarduketarekiko desadostasuna, bereziki, horietan inskripzioak ukatzeagatik eta epai judizialarekiko desadostasuna. Eta honako hauek jartzeko aukerak:
Era berean, handienetik txikienera bitarteko ordena horretan, beste gai batzuei buruzko kontsultak egin ziren: Ogasuna, hezkuntza, kontsumoa, funtzio publikoa, gizarte-segurantza, enplegu publikorako sarbidea, osasuna, ingurumena, hirigintza, trafikoa eta bide-segurtasuna, herritarren segurtasuna, zerbitzu publikoak, lana, atzerritartasuna, ondare-erantzukizuna, gardentasuna, kirola, nekazaritza eta abeltzaintza, hauteskundeak, herri-lanak eta datu pertsonalen babesa.
Azkenik, erakundearen 2019ko aurrekontuaren likidazioa jasotzen duen eranskina ageri da, 2011tik aurrekonturako ezarritako mugen barruan jarraitzen duena. Likidazio hori 2007ko aurrekontuaren% 54,5 da.
Amaitu dut. Zure esanetara naukazue, besterik gabe, egoki iritzitako galderak argitzeko edo osatzeko, edo egin nahi dizkidaten galderei edo gogoetei erantzuteko.
Eskerrik asko berriz denei zuen adieragatik.
Iruña, 2020ko maiatzaren 27a.
Partekatu edukia